tag:blogger.com,1999:blog-9122112636851418575.post3157270176646813771..comments2011-11-22T20:30:04.601+01:00Comments on franks blogg: Ledernes ansvar?Franks blogghttp://www.blogger.com/profile/09362259429603075275noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-9122112636851418575.post-66343116237580754872011-10-18T14:47:18.293+02:002011-10-18T14:47:18.293+02:00Tidsinnstillingen er ordnet, Ann Oline.Tidsinnstillingen er ordnet, Ann Oline.Franks blogghttps://www.blogger.com/profile/09362259429603075275noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9122112636851418575.post-4031181608898388722011-10-17T20:11:39.016+02:002011-10-17T20:11:39.016+02:00Ja, Ann Oline, ansvaret er skoleledernes, men ikke...Ja, Ann Oline, ansvaret er skoleledernes, men ikke ene og alene. Tror det lett kan bli ansvarsfraskrivelse fra enkelte hvis en bare har fokus på ledernes ansvar. Men selvfølgelig, det overordna ansvaret ligger alltid hos lederen.Berits blogghttps://www.blogger.com/profile/15147806617082459435noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9122112636851418575.post-20488528497982372422011-10-17T15:48:41.915+02:002011-10-17T15:48:41.915+02:00Frank -tror du må gjøre noe med tidsinnstillinga d...Frank -tror du må gjøre noe med tidsinnstillinga di... Jeg vil ikke være bekjent av å legge inn en kommentar før kl 7 om morran, når jeg vitterligen gjør det kl 15.48 :)Ann Oline Vuttudalhttps://www.blogger.com/profile/01458532227537057766noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9122112636851418575.post-12900627920572051622011-10-17T15:47:01.809+02:002011-10-17T15:47:01.809+02:00Helt enig med siste taler (skribent). Skoleledelse...Helt enig med siste taler (skribent). Skoleledelsens rolleutøvelse er alfa og omega, og det er uten tvil skolelederen som har ansvaret på skolen. Men den som skal undervise i digitale ferdigheter er jo læreren, og det betyr jo at læreren må ha kunnskap nok til å kunne undervise. To sider av samme sak? Jeg skjønner hva du mener, Berit. Men ansvaret er, som sagt, skolelederens.Ann Oline Vuttudalhttps://www.blogger.com/profile/01458532227537057766noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9122112636851418575.post-25624795733280992011-10-17T12:28:36.897+02:002011-10-17T12:28:36.897+02:00Det holder ikke å skylde på rektor, men det kan væ...Det holder ikke å skylde på rektor, men det kan være fristende, når "målet for dagens skoler er å være lærende organisasjoner" og at "dette innebærer at skoleledelsen må legge til rette for at personalet kan lære sammen"(Erstad og Hauge 2011, s.220). De understreker også viktigheten av skoleledlsens engasjement når de sier "skoleleders engasjement i arbeidet med implementering av digital kompetanse er vesentlig både for å skape forankring i egen organisasjon og som inspiratorer og fanebærere for hele skolen" (Erstad og Hauge 2011, s.221). Jeg er overbevist om at noe av tregheten skyldes hvordan ledelsen på de forskjellige skoler har håndtert utfordringen. Men, selvsagt er dette også et spørsmål om lærerprofesjon.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9122112636851418575.post-72254973301342866312011-10-17T09:27:07.538+02:002011-10-17T09:27:07.538+02:00Vi kommer ikke unna at lærerne som profesjonelle y...Vi kommer ikke unna at lærerne som profesjonelle yrkesutøvere har et eget ansvar for sin egen faglige utvikling, og for at deres undervisning følger læreplanene til enhver tid, på individnivå, men ogå på enhetsnivå. Det distribuerte ledelsesperspektivet som Dons peker på, betyr i sin ytterste konsekvens at vi alle er ledere, på forskjellige nivå, og med ulike oppgaver. Vi påvirker alle våre omgivelser med det vi sier og det vi gjør. I forhold til skolens mål slik de er formulert i lovverk og læreplaner, kan denne påvirkningen være negativ eller positiv, sterk eller svak. Men den er der hele tida. Det holder ikke å skylde på rektor ...KjellAtlehttps://www.blogger.com/profile/03764911462065789570noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9122112636851418575.post-59404439006638990352011-10-15T10:13:04.011+02:002011-10-15T10:13:04.011+02:00Min opplevelse er at dess klarere lederne er i sin...Min opplevelse er at dess klarere lederne er i sine krav til lærerne, dess bedre blir resultatene. Når det er sagt så er jeg selvsagt helt enig i at samspillet mellom aktørene er helt avgjørende for resultatet. Og her har læreren som den profesjonelle pedagog han er (skal være) et stort ansvar.Franks blogghttps://www.blogger.com/profile/09362259429603075275noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9122112636851418575.post-26318207362065655852011-10-14T09:48:25.274+02:002011-10-14T09:48:25.274+02:00”Men er det slik at læreren er ansvarlig for at ut...”Men er det slik at læreren er ansvarlig for at utviklingen ikke har gått i et ønskelig tempo?”, spør du. Jeg vi si JA, læreren også, men selvsagt ikke alene. Lederne har som du peker på det største ansvaret. Jeg tenker at vi som ledere har ansvar for at læreren ser og tar sitt ansvar. Dette må vi selvsagt gjøre på en slik måte at det ikke oppleves som anklagelser, men som inspirasjon og støtte. Lederne har nok ikke vært gode nok pådrivere og tilretteleggere, men jeg mener at det ikke fratar læreren ansvar. Carl Dons skriver om ledelsesteorier og spenningsfeltet mellom transfomativ og distribuert ledelse. (Dons, På veg mot digital kompetanse? Forsåelse av skoleledelse i en "digital tid", 2009) Han sier blant annet følgende om distribuert ledele: ”… poenget er å se på ledelse som aktivitet og samhandling. Ledelse forstås her som en praksis som skapes i relasjonene mellom aktører, omgivelser og teknologi” (Dons, 2009, s. 91) Jeg opplever at dette perspektivet er nyttig med tanke på problemstillingene i bloggen din Frank.Berits blogghttps://www.blogger.com/profile/15147806617082459435noreply@blogger.com